Op vrijdag 5 april vroegen we bezoekers iets heel eigenaardigs. ‘Help je ons mee een kunstwerk te vernietigen?’ Het was even anders dan ‘Raak je de kunstwerken niet aan?’.
Voor het museum was het fotokunstwerk van Bert Sissingh opgesteld. Een boor en een beschermingsbril lagen klaar. Boren maar. Bezoekers keken even vreemd op, maar boorden daarna graag met ons mee.
Maar waarom? Zul je je afvragen. We vernietigen natuurlijk niet zomaar onze darlings. Dit zit erachter. Machteld Verhulst, assistent Conservator, vertelt.
Het werk
Op zaal 3 in het LAM is sinds de opening Histoire d’Amour van Bert Sissingh te zien. De afdruk van deze foto genomen door Bert in 1997 is beschadigd geraakt. Kunstwerken als deze zijn opgebouwd uit meerdere lagen. De achterkant is een aluminiumplaat, waarop een dunne laag kunststof is aangebracht. Op de kunststoflaag wordt door middel van een lijmlaag een afdruk van de foto geplakt. Over de foto wordt een lamineerlaag aangebracht. Die laag beschermt de foto tegen krassen. Onder de lamineerlaag van het werk in onze collectie is een soort bubbel ontstaan.
Restaureren
Als er schade ontstaat aan een kunstwerk wordt het meestal gerestaureerd. Dit is over het algemeen een langdurig proces en bij fotoprints is dat vaak moeilijk. Wij wilden de foto van Bert blijven tonen en hebben contact met hem opgenomen om de mogelijkheden te bespreken. Wij hebben het geluk dat de meeste kunstenaars in onze collectie nog leven. Uiteindelijk hebben we besloten om een nieuwe afdruk te laten maken.
Oplage
De meeste fotokunstwerken zijn gemaakt in een oplage, meerdere stuks. Dat betekent dat er een maximaal aantal afdrukken van is gemaakt. Histoire d’Amour is zo’n foto. Er zijn in totaal 10 afdrukken van deze foto in omloop. Met onze nieuwe afdruk zijn het er 11. Dat is er 1 te veel. Om die reden moeten we de eerdere afdruk vernietigen. Zo zijn wij en de kunstenaar er zeker van dat het werk zijn oorspronkelijke oplage behoudt en daarmee ook zijn waarde.
Verhaal
Om dit verhaal over kunst, oplages en waarden te delen, vernietigden we het werk samen met onze bezoekers.
En dan
De overblijfselen van de oude afdruk worden beschikbaar gesteld aan de studenten van de opleiding tot Fotografie Conservator aan de Universiteit van Amsterdam. Zij kunnen de oude afdruk gebruiken als studiemateriaal.