Ga naar hoofdinhoud

De organisatie achter het LAM

Op verrassende wijze zijn er schilderijen, beelden, foto’s, installaties, video’s en digitale kunstwerken te beleven uit verschillende eeuwen en vanuit verschillende stromingen. Elk werk heeft iets met voedsel of consumptie te maken. Kunstkennis is niet nodig, de ervaring van de bezoeker staat centraal. Het LAM beleef je optimaal wanneer je het museum met verschillende generaties bezoekt. Voor kinderen, jongeren en volwassenen is het een uitdagende, frisse en vrolijke ervaring.

Vacatures

Het LAM museum zoekt Kijkcoaches. Kijkcoaches prikkelen bezoekers bij het kijken naar kunst. Maak jij een bezoek aan het LAM museum straks echt bijzonder? Bekijk de verrassende vacature.

VACATURE KIJKCOACH

Het gebouw

Het LAM is een modern gebouw dat is ontworpen in lijn met het Landgoed Keukenhof. Als je goed kijkt, zie je verschillende elementen van een boom terugkeren in het gebouw. Het moderne gezicht van het LAM vormt een spannend contrast met het klassieke Kasteel Keukenhof.  Arie Korbee van KVDK Architecten ontwierp het museumgebouw. In 2015 is begonnen met de bouw van het LAM, in 2018 opende het museum. Heel bijzonder is het openbare pad dat dwars door het museum loopt. Zo kun je altijd kunst beleven, ook als je het museum niet bezoekt.

Het museum werd al voor verschillende (internationale) architectuurprijzen genomineerd.

Van Keukenhof naar Keukenduin

De naam Keukenhof is afgeleid van Keukenduin. Dit was onderdeel van de landerijen waar Jacoba van Beieren woonde. Alles wat in Keukenduin gewonnen werd, was voor haar keuken: hout, bessen en de jacht. Toen er later in de 17e eeuw een woning (hof) werd gebouwd, veranderde de naam Keukenduin in Keukenhof.

De collectie van het LAM heeft, heel toepasselijk voor deze plek, alles te maken met voedsel en consumeren.

Over ons

Het LAM komt voort uit de VandenBroek Foundation die kunst toegankelijk wil maken voor een breed publiek. De VandenBroek Foundation is opgericht door Jan van den Broek in 2008. De stichting heeft als doel om jong, cultureel talent te stimuleren. De stichting is er voor de makers én voor de jonge kijkers en luisteraars.

De VandenBroek Foundation ondersteunt onder meer het talentenjachtprogramma van het Koninklijk Concertgebouw, De Ateliers en het educatieve programma van de Teekenschool van het Rijksmuseum. Via het Nationaal Muziekinstrumentenfonds heeft zij een bijzondere viool, een Guadagnini uit 1764, aan een talentvolle violiste in bruikleen gegeven. Startende kunstenaars die willen deelnemen aan de vernieuwende kunstbeurs This Art Fair, kunnen via de stichting een bijdrage krijgen voor een stand. Hiermee wil de VandenBroek Foundation het ondernemerschap bij jong talent stimuleren. Naast het ondersteunen van talent verzamelt de stichting beeldende kunst voor het LAM.

De stichting wil een inspirerende verzameling kunstwerken opbouwen. Niet alleen de kunsthistorische context is daarbij belangrijk, maar vooral ook de manier van presenteren en de beleving van de jonge kijker.

ANBI

De VandenBroek Foundation staat bij de Belastingdienst geregistreerd als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dit betekent dat de Stichting en het museum geen successierecht of schenkingsrecht behoeft te betalen over erfenissen en schenkingen. Iedere euro van jouw bijdrage komt volledig ten goede aan het museum. Daarnaast heeft het schenken aan instellingen met een ANBI-status zekere belastingvoordelen.

Naam van de stichting: Stichting VandenBroek Foundation
Postadres: Postbus 224, 2170 AE Sassenheim